1. Algemeen
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
opdrachtgever: degene die de opdracht voor de werkzaamheden heeft verstrekt.
opdrachtnemer: degene die de opdracht voor de werkzaamheden heeft aanvaard.
opdracht: een verzoek tot het verrichten van werkzaamheden of laten verrichten zoals in het navolgende
omschreven, hetzij in continuïteit hetzij incidenteel. Een incidentele opdracht kan bevatten het
verrichten van werkzaamheden gedurende een bepaalde, vooraf vastgelegde periode, dan wel een geheel van
werkzaamheden.
werkzaamheden: alle werkzaamheden waartoe opdracht is gegeven, of die door de opdrachtnemer uit andere
hoofde worden verricht. Het voorgaande geldt in de ruimste zin van het woord en omvat in ieder geval de
werkzaamheden zoals vermeld in de offerte
offerte: de in meer of mindere mate gespecificeerde werkzaamheden en de begroting van de aan die
werkzaamheden verbonden kosten.
2. Afwijkende voorwaarden
1. Deze voorwaarden gelden voor alle offertes, overeenkomsten en leveringen van de opdrachtnemer,
tenzij zij geheel dan wel gedeeltelijk uitdrukkelijk schriftelijk niet van toepassing zijn verklaard,
dan wel slechts van toepassing zijn verklaard voor zover niet strijdig met de schriftelijk vastgelegde
afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
2. Bij samentreffen van door de opdrachtgever gehanteerde uniforme inkoopvoorwaarden en de onderhavige
voorwaarden zullen deze laatste prevaleren.
3. Door de opdrachtgever gehanteerde c.q. van toepassing verklaarde voorwaarden, die in strijd zijn met
deze voorwaarden, kunnen niet worden erkend, tenzij zij door de opdrachtnemer schriftelijk voor akkoord
zijn verklaard
3. Offertes
1. Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte zelf anders is vermeld.
2. Desgevraagd zal de opdrachtnemer voor de aanvang van de werkzaamheden een offerte aan de
opdrachtgever ter goedkeuring voorleggen. Voor zover zich bij de uitvoering van de opdracht
onvermijdelijke afwijkingen ten opzichte van een offerte voordoen, zal de opdrachtnemer de opdrachtgever
hierover in een zo vroeg mogelijk stadium inlichten.
3. Overschrijdingen van offertes als gevolg van verkoopcondities van leveranciers en andere door de
opdrachtnemer ingeschakelde derden, gelden niet als overschrijding, ook niet als die voorwaarden niet
apart in een offerte zijn opgenomen, omdat die voorwaarden geacht worden niet alleen aan de
opdrachtgever bekend te zijn, maar ook van het begin af aan - voor zover daarmee in overeenstemming -
van de onderhavige leveringsvoorwaarden deel uit te maken.
4. De kosten verbonden aan het opstellen van een offerte, benevens de daarmee verband houdende
besprekingen kunnen in rekening worden gebracht aan de aanvrager, ook indien na die aanvraag geen
opdrachtverlening volgt.
5. De aanvrager van een offerte kan in overleg met opdrachtnemer beschikken over een vrijblijvende
kennismakings- en briefingsbijeenkomst en/of een vrijblijvende schriftelijke offerte, waarbij het
gebruikelijk is, dat aan voorstellen of gesprekken die niet meer dan twee dagdelen tijdbesteding vergen,
geen kosten verbonden zijn.
6. De aanvrager van een offerte zal door opdrachtnemer op de hoogte worden gesteld van de
leveringsvoorwaarden daarvan en zal ook vooraf vernemen welke uurtarieven en kosten in rekening zullen
worden gebracht bij een overschrijding van de bovengenoemde gebruikelijke maximale tijdsbesteding.
4. Aanvang van de overeenkomst
1. De overeenkomst komst eerst tot stand en vangt aan zodra mondelinge of schriftelijke overeenkomst is
bereikt.
2. Het staat partijen vrij de totstandkoming van de overeenkomst met andere middelen te bewijzen.
5. Uitvoering opdracht
1. De opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de verleende opdracht wordt uitgevoerd. De opdrachtnemer
zal zo mogelijk rekening houden met tijdig verstrekte en verantwoorde aanwijzingen van opdrachtgever
omtrent de uitvoering van de opdracht.
2. De opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden, zonder kennisgeving aan de opdrachtgever,
te laten verrichten door een door de opdrachtnemer aan te wijzen persoon of derde, indien zulks naar
oordeel van opdrachtnemer wenselijk is met het oog op een voor partijen optimale uitvoering van de
opdracht.
3. De opdrachtnemer heeft het recht, zonder dat hiertoe enige rechterlijke tussenkomst of
ingebrekestelling is vereist, de opdracht terug te geven op het tijdstip, waarop de opdrachtgever in
staat van faillissement wordt verklaard, door hem voorlopige surseance van betaling wordt aangevraagd,
hij opeisbare schulden onbetaald laat, gaat liquideren of zijn vaste verblijfplaats of vestigingsplaats
naar buiten Nederland verlegt, alvorens naar genoegen van de opdrachtnemer zekerheid te hebben gesteld
voor de nakoming van de uit de door hem verstrekte opdracht voortvloeiende verplichtingen, of indien hij
middels beslaglegging, onder curatelestelling of anderszins de beschikkingsbevoegdheid over zijn
vermogen of delen daarvan verliest, tenzij ten behoeve van de opdrachtnemer een naar diens oordeel
genoegzame zekerheid wordt gesteld voor voldoening van hetgeen ter zake van uitvoering van de opdracht
reeds verschuldigd is en nog verschuldigd zal worden.
5. Geheimhouding en exclusiviteit
1. De opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding tegenover derden, die niet bij de uitvoering van de
opdracht zijn betrokken. Deze geheimhouding betreft alle informatie van vertrouwelijke aard die hem door
de opdrachtgever ter beschikking is gesteld en de door verwerking daarvan verkregen resultaten.
2. De opdrachtnemer is gerechtigd de na bewerking verkregen uitkomsten, mits die uitkomsten niet te
herleiden zijn tot individuele opdrachtgevers, aan te wenden voor statistische of vergelijkende
doeleinden.
6. Overmacht
1. Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de opdrachtgever indien
hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet te wijten is aan zijn schuld en
noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvatting voor zijn rekening komt.
2. Onder overmacht in de zin van deze algemene voorwaarden wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in
de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien,
waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor gebruiker niet in staat is zijn
verplichtingen na te komen. Opdrachtnemer kan zich eveneens op overmacht beroepen indien de
omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat gebruiker zijn
verbintenis had moeten nakomen.
3. Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de
overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen
gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting de schade aan de andere partij te
vergoeden.
4. Indien opdrachtnemer ten tijde van het intreden van de overmacht zijn verplichtingen uit de
overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en niet aan het nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is opdrachtnemer gerechtigd om het
reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De wederpartij is gehouden
deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.
7. Overmacht
1. De opdrachtnemer heeft voor de aanvang van de werkzaamheden en tussentijds het recht de uitvoering
van de werkzaamheden op te schorten tot op het moment dat de opdrachtgever een naar redelijkheid en
billijkheid bepaald voorschot voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald aan de opdrachtnemer,
dan wel daarvoor zekerheid heeft gesteld.
2. Het honorarium van de opdrachtnemer is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht en
wordt berekend met inachtneming van de gebruikelijke tarieven van de opdrachtnemer en is verschuldigd
naar mate door de opdrachtnemer werkzaamheden ten behoeve van de opdrachtgever zijn verricht.
3. Het honorarium van de opdrachtnemer, zo nodig vermeerderd met voorschotten en declaraties van
ingeschakelde derden, wordt inclusief de eventueel verschuldigde Omzetbelasting na volbrenging van de
werkzaamheden, dan wel op nader overeen te komen wijze aan de opdrachtgever in rekening gebracht.
4. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst en voor het overeengekomen tijdstip van levering de
prijzen van hulpmaterialen, lonen of welke prijsbepalende factoren dan ook wijziging hebben ondergaan,
is de opdrachtnemer gerechtigd de prijs dienovereenkomstig aan te passen.
5. Prijsverhogingen, voortvloeiende uit aanvullingen en wijzigingen van de opdracht zijn voor rekening
van de opdrachtgever.6. Indien de opdracht door de opdrachtgever of opdrachtnemer opgeschort of
beëindigd wordt, heeft de opdrachtnemer recht op volledige betaling van tot op het moment van
opschorting of beëindiging verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten.
6. Indien de opdracht door de opdrachtgever of opdrachtnemer opgeschort of beëindigd wordt, heeft de
opdrachtnemer recht op volledige betaling van tot op het moment van opschorting of beëindiging verrichte
werkzaamheden en gemaakte kosten.
8. Betaling
1. Betaling van het declaratiebedrag door de opdrachtgever dient te geschieden binnen 30 dagen na
declaratiedatum, in Nederlandse valuta, door middel van storting ten gunste van een door deze aan te
wijzen bank - of girorekening en voor zover de betaling betrekking heeft op werkzaamheden, zonder enig
recht op korting of schuldvergelijking.
2. Indien de opdrachtgever niet binnen de hiervoor genoemde termijn, dan wel niet binnen de nader
overeengekomen termijn heeft betaald, is hij van rechtswege in verzuim en heeft de opdrachtnemer, zonder
nadere sommatie of ingebrekestelling, het recht vanaf de vervaldag de opdrachtgever de wettelijke rente,
in rekening te brengen tot op de datum van algehele voldoening, een en ander onverminderd de verdere
rechten welke de opdrachtnemer heeft.
3. Alle kosten, ontstaan ten gevolgen van gerechtelijke en buitengerechtelijke incassering van de
vordering, zijn voor rekening van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten zijn vastgesteld op
ten minste 15% van het te vorderen bedrag, met een minimum van € 100,00.
4. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers, voor zover de werkzaamheden ten
behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht, hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van
het factuurbedrag.
9. Reclame
1. Een reclame met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dient schriftelijk
binnen 14 dagen na de verzenddatum van de stukken, het eindrapport of de informatie waarover de
opdrachtgever reclameert, dan wel binnen 14 dagen na ontdekking van het gebrek indien de opdrachtgever
aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan de opdrachtnemer te worden
kenbaar gemaakt.
2. Een reclame als in het eerste lid bedoeld, schort de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet
op.
3. Indien de reclame niet tijdig is ingesteld, vervallen alle rechten van de opdrachtgever in verband
met de reclame.
10. Aansprakelijkheid
1. Voor alle directe schade van de opdrachtgever, op enigerlei wijze verband houdend met, dan wel
veroorzaakt door niet-, niet tijdige of niet behoorlijke uitvoering van de opdracht, zal de
opdrachtnemer ter keuze van de opdrachtgever een vergoeding betalen van ten hoogste de factuurwaarde van
het geleverde. Tot verdere schadevergoeding is de opdrachtnemer nimmer verplicht.
2. Voor alle indirecte schade, waaronder begrepen stagnatie in de geregelde gang van zaken in de
onderneming van de opdrachtgever, op enigerlei wijze verband houdend met, dan wel veroorzaakt door een
fout in de uitvoering van de werkzaamheden door de opdrachtnemer, is deze nimmer aansprakelijk.
3. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging of teniet gaan van bescheiden tijdens
vervoer of tijdens verzending per post, ongeacht of het vervoer of de verzending geschiedt door of
namens de opdrachtgever, de opdrachtnemer of derden.
4. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden welke direct of
indirect, middellijk of onmiddellijk met de uitvoering van de overeenkomst samenhangen.
5. Iedere persoonlijke aansprakelijkheid van namens de opdrachtnemer optredende adviseurs of
medewerkers is tevens uitgesloten.
6. De aansprakelijkheid voor de schade aan de zijde van de opdrachtnemer zal vervallen 1 jaar na het
ontstaan van de schade.
11. Opzegging
1. De opdrachtgever en de opdrachtnemer kunnen te allen tijde de overeenkomst opzeggen.
2. Opzegging dient schriftelijk aan de wederpartij te worden medegedeeld.
3. Indien en voor zover de opdrachtnemer de overeenkomst door opzegging beëindigt is hij gehouden de
opdrachtgever gemotiveerd mede te delen welke redenen ten grondslag liggen aan de opzegging en al
datgene te doen wat de omstandigheden in het belang van de wederpartij eisen.
12. Ontbinding
1. Indien opdrachtgever enige op hem rustende verplichting uit de overeenkomst of op grond van deze
voorwaarden niet nakomt, heeft opdrachtnemer het recht de met de opdrachtgever gesloten overeenkomst te
ontbinden zonder dat daartoe een ingebrekestelling of rechterlijke interventie vereist is en
onverminderd het recht van opdrachtnemer om volledige schadevergoeding te vorderen.
2. Beide partijen kunnen zonder het in acht nemen van een opzegtermijn de overeenkomst zonder
rechterlijke tussenkomst buitengerechtelijk ontbinden indien de wederpartij in staat van faillissement
is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen, dan wel op diens gehele vermogen althans een
aanzienlijk deel daarvan conservatoir dan wel executoriaal beslag is gelegd
13. Toepasselijke recht en bevoegde rechter
1. Op de overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is Nederlands Recht van toepassing.
Geschillen uit de tussen opdrachtnemer en opdrachtgever gesloten overeenkomst alsmede geschillen over de
uitleg van onderhavige algemene voorwaarden worden exclusief beslecht door de Rechtbank te ‘s-
Gravenhage